الغلاف الرئيسي

عن المجلة

مجلة علمية دورية فصلية محكمة تصدر عن كلية التربية للعلوم الإنسانية / جامعة الحمدانية 

تُعنى بنشر الابحاث العلمية المحكمة الرصينة في مجال العلوم الانسانية والاجتماعية

ISSN: 3080-1885

العدد الحالي

مجلد 1 عدد 1 (0) (2025): مجلة الحمدانية للدراسات الإنسانية ، المجلد الاول ، العدد صفر، 2025
					معاينة مجلد 1 عدد 1 (0) (2025): مجلة الحمدانية للدراسات الإنسانية ، المجلد الاول ، العدد صفر، 2025

يُعدّ العدد التأسيسي (العدد صفر) من مجلة الحمدانية للدراسات الإنسانية خطوة علمية واعدة نحو ترسيخ حضور معرفي مؤسسي في فضاء البحث الأكاديمي العربي، حيث يمثل هذا الإصدار الأول تجسيدًا للرؤية التي تتبناها المجلة في دعم الدراسات النوعية، واحتضان الأبحاث الرصينة التي تتقاطع مع أسئلة الإنسان والهوية والثقافة والتاريخ في أزمنة التحول والتعقيد.

يضم العدد باقة من البحوث المتنوعة التي تعكس تنوع الحقول الإنسانية واتساع أفق المقاربة النقدية، فجاءت المقالات متوزعة بين النقد الأدبي، الفلسفة، الدراسات اللغوية، التاريخ، علم الاجتماع، الأدب المقارن، والدراسات التربوية والنفسية. وقد امتازت جميع البحوث بخضوعها لآليات تحكيم علمية صارمة، لضمان جودة المحتوى وعمقه التحليلي.

افتُتح العدد ببحث معمق حول نقد النقد الأدبي من زاوية الانتقال من الفلسفة إلى النظرية النقدية، في محاولة لتأصيل هذا الحقل كمسار معرفي متجدد. وتناول بحث آخر إشكالية الوقف والفاصلة القَبْلية في اللغة وأثرهما على المعنى، مقدِّمًا إضاءة لغوية دقيقة على بنية النص القرآني والأدبي. كما ضمّ العدد دراسات حول الحداثة الشعرية، وسيميائية العجائبي في السرد العربي، وإرث الجاحظ بين النظرية والتلقي، إضافة إلى مقاربات في علم الاجتماع التربوي وتحليل النصوص الإنجليزية والعربية في ضوء النماذج التركيبية.

وقد اتسم العدد بروح أكاديمية منفتحة على التعدد المنهجي، حيث برزت في البحوث ملامح نقدية تستفيد من المدارس الحديثة، كالتفكيك، والسيميائيات، ونظريات الخطاب، وغيرها من المقاربات المعاصرة.

إن هذا الإصدار التأسيسي لا يمثّل مجرد انطلاقة شكلية، بل هو لبنة تأسيسية تؤكد التزام مجلة الحمدانية للدراسات الإنسانية بالمشروع العلمي الأكاديمي الجاد، وبمهمة التفكير النقدي في قضايا الإنسان والمعنى، على نحو يُراكم الخبرة ويوسّع دوائر الحوار بين الباحثين في العراق والوطن العربي والعالم.

 

The inaugural issue (Issue Zero) of Al-Hamdaniya Journal for Human Studies marks a significant academic milestone, establishing a foundational platform for rigorous and innovative research within the broad spectrum of the humanities. This first issue reflects the journal’s vision to foster intellectual inquiry, support high-quality scholarly production, and engage with pressing questions related to identity, culture, and human experience in the context of modern transformations.

The issue presents a diverse selection of peer-reviewed articles across multiple disciplines, including literary criticism, philosophy, linguistics, history, sociology, comparative literature, and educational and psychological studies. Each contribution adheres to strict academic standards, ensuring analytical depth, methodological clarity, and original insight.

The issue opens with a seminal study on the criticism of literary criticism, exploring the evolution of this field from classical philosophy to contemporary critical theory, and positioning it as an epistemological practice in its own right. Another article delves into the linguistic functions of pause and pre-verse punctuation and their impact on textual meaning, with a special focus on Quranic and literary discourse. Other contributions investigate themes such as modernist poetics, the semiotics of the fantastic in Arabic narrative, al-Jahiz’s rhetorical legacy, as well as educational sociology and syntactic pattern analysis in English and Arabic texts.

What distinguishes this issue is its methodological openness and commitment to theoretical plurality. The articles draw from a wide range of contemporary approaches—including deconstruction, semiotics, and discourse theory—demonstrating an engagement with global critical paradigms while remaining anchored in Arab intellectual contexts.

More than a formal beginning, this foundational issue sets a clear trajectory for Al-Hamdaniya Journal for Human Studies as a serious academic forum committed to advancing critical thought, fostering scholarly dialogue, and contributing to the enrichment of humanistic knowledge in Iraq, the Arab world, and beyond.

منشور: 2025-06-20
معاينة جميع الأعداد